PASAR MijnRoute.be

BE | | 13.2 km

696 keer bekeken | Publiek

Routebeschrijving

Wil je het hoogste punt van de provincie Antwerpen verkennen, ben je goed met deze tocht rond Beerzel. Op Beerzelberg sta je 51,60 m boven de zeespiegel.

1. Afspraak aan de St.-Remigiuskerk (V). Wandel naast taverne ‘t Pleintje, het Bergstraatje (nrs. 2 en 6) in. Stijg verder tot aan een speeltuintje en parking en klim hier, rechts, Beerzelberg op. Het pad splitst. Links of rechts, maakt niets uit, tot op de top. Op een steen (1) kan je lezen dat je hier op het hoogste punt van de provincie Antwerpen staat, 51,60 m.
2. Wandel rechtdoor en verlaat het natuurgebied, naast een slagboom. Op het einde van de straat rechtsaf. Stap langs velden en ga op de T linksaf. Negeer rechts de Bogaardenstraat en wandel verder tot je rechts een mooie beukendreef in kan. Let niet op het bordje ‘Private weg’. Wandelaars en fietsers mogen erdoor (Jozef Weyns wandelpad). Op het einde van de dreef sta je voor het 14de-eeuwse Pelgrimshof (2). Rechtdoor, langs de hofgracht tot je rechts het domein kunt verlaten. Het natuurgebiedje rechts het Speelbergenbos (een deel van de fortengordel rond Heist-op-den-Berg) is 7 ha groot en heeft een wandellus van 900 m. Neem daarna - bord fietsknooppunt 79 - de eerste weg rechts. Je wandelt door een open agrarisch landschap. Rechts de Beerzelberg. Van hier uit veel indrukwekkender dan boven op de top.
3. Je kronkelt rond de Witte Hoeve en wandelt verder tot op de T. Linksaf tot op de eerste viersprong. Op de hoek hangt een boomkapelletje. Rechtsaf. Bij een routebordje richting knooppunt 84 sla je rechts af en bocht je met de smalle asfaltweg mee naar links. Je wandelt verder tot op de T. Op de hoek staat de kapel van O.-L.-Vrouw-van-Hal (1894) (3).(Hier is de enige rustbank op het parcours) Rechtsaf. Je komt direct op een andere weg, de Hollandstraat. Je volgt die eventjes naar rechts en neemt dan de eerste veldweg links. Er komt ook een groene wandeling langs. Het pad heeft een brede grasstrook in het midden en brengt je naar het erf van een boerderij. Neem hier de straat rechtdoor, tot op het einde. Eventjes rechtsaf en dan links de Schriekstraat 89-91 in. De smalle asfaltweg gaat over in een graspad. Het pad wordt ruwer, maar je kunt je nog altijd laten leiden door de groene pijltjes. Na een paar bochten kom je op een asfaltweg aan een hoeve . De groene pijltjes wijzen naar links. Jij hebt de keuze. (een aanrader van de peter van deze route: kies voor ‘avontuur’ en sla rechtsaf) Kies je voor ‘avontuur’, dan sla je rechts af. Het asfalt houdt op aan de hoeve. Hier maakt de boer bij regenweer er een waar modderfestijn van. Je wandelt verder over een paadje naast de weide. Daarna is het paadje nog nauwelijks zichtbaar door het hoge gras. Vergissen is uitgesloten want het is steeds rechtdoor. Steek een beek over en stap verder door het hoge gras. Aan een verlaten hoeve wordt het pad breder. Wandel tot op een boerderij-erf. Stap verder over asfalt tot op een dwarsweg. Dit is de Haachtsebaan. Sla rechtsaf en even verder links in de Bareelweg
4. [ Het alternatief voor wie het rustig wil houden: sla aan de hoeve linksaf (4) tot in de bocht van een andere weg. Vervolgens rechtsaf en weer rechts, de Grasheideweg. Tot het einde en dan rechtsaf tot op de Haachtsebaan. Nogmaals rechtsaf en je zit terug op de route. Draai dan links, de Bareelweg in.] Wandel links langs de vijver. Op het einde van de vijver volg je niet de scherpe bocht naar rechts maar ga je rechtdoor op een iets kleiner pad. Bijna dadelijk bereik je de baan. Sla rechtsaf. 150 m verder ga je links de Paalstraat in. Op de splitsing hou je rechts aan. Steek een voorrangsweg over. Je verlaat het gehucht Grasheide en wandelt door de Preterij Putte binnen. Neem de tweede straat rechts. Op de hoek bevindt zich de “Boskapel” aan het fietsknooppunt 02. Je stapt voorbij enkele riante optrekjes en verder langs velden, weiden en een strookje bos. Even voorbij huisnummer 27 neem je links een smal pad tussen de bomen. Tot je links een smal pad tussen de bomen kunt nemen. Eigenlijk een paadje door een houtwal. In de lente wandel je tussen de bosanemoontjes. Waar de houtwal stopt, stap je verder over het gras tot op een asfaltweg. Schuin links staat de historische Pitsemburghoeve (1736) (5). Rechtsaf. Volg de Vogelstraat daarna Kattenstraat rechtdoor. Voor je Beerzeldorp binnen wandeld passeer je links het nieuwe voetbalveld met parking. Draai rechts de A. Gysbrechtsstraat in. Op het einde kom je op een dwarsweg. Steek over en wandel over de parking tot aan de kerk.