Recreatieve wandelroute

In het fotogenieke Müllerthal

LU | | 11.1 km

This site is available in your language and country. Change the language to English and the country to United States.
Klik hier om dit bericht te verbergen.

Aanrader

Auteur: PASAR MijnRoute.be

2225 keer bekeken | Publiek

Routebeschrijving

Afspraak op de parking van de Schiessentümpel (V) in het Müllerthal. Steek de weg over en klim met het trapje tot aan de wegwijzer op het bospad. Rechts gaat het naar de Schiessentümpel. Jij gaat linksaf en volgt de signalisatie van wandeling W6 van Waldbillig. Het gaat meteen omhoog. Je klimt met een trapje tussen de rotsen, bocht met het pad mee naar rechts en komt op een bredere bosweg, die je naar links volgt. Het gaat nu vrijwel vlak tot op een splitsing. Hier ga je rechtsaf en klim je verder het beukenbos in. Als je het bos uitkomt, sta je voor een golfveld. Je wandelt tussen de greens en op de viersprong erna stap je rechtdoor het bos in. Op het einde van deze weg ga je linksaf langs de bosrand tot aan een volgende green. Hier ga je rechtsaf. Links zie je Waldbillig liggen. Steek een smalle asfaltweg over en wandel verder tussen de akkers en langs een weide tot je weer het bos in kunt. De bordjes van W6 leiden je via een smal bospad, over trapjes tot aan de Bëllegerbaach. Steek de beek niet over, maar volg ze tot aan het volgende bruggetje. Stap er nu wel over en volg de beek verder over de andere oever. Je stapt langs de Heringermolen (1624), die maalde tot in 1944, en een camping. Tegenover huis nr. 4 ga je rechtsaf. Je wandelt langs het 'potlodenmonument' 1 , dat een reuzenmikado voorstelt. Meer uitleg lees je op de infoborden. Je stapt opnieuw over een bruggetje en wandelt rond de camping tot op een asfaltweg. Die volg je op een apart wandelpad tot je rechts via een bruggetje de Schwarze Ernz of Ernz Noir kunt oversteken. Volg dit riviertje stroomopwaarts tot aan het volgende brugje. W6 en M gaan hier linksaf. Jij klimt het trapje rechts op. Op het einde kies je het rotstrapje links. Je wandelt langs de rotswand tot aan de Schiessentümpel 2 , een idyllische waterval met rustiek bruggetje uit 1874. Het zou het meest gefotografeerde plekje van het Groothertogdom zijn. Voor de mooiste foto's daal je via een trapje af tot aan het riviertje. Wie 6 km lang genoeg vindt volgt W6 tot aan de parking. Voor de volledige tocht steek je het brugje en de asfaltweg over en klim je het bos in. Volg vanaf nu de rode M van de Müllerthal Trail. Je dwarst een asfaltweg en blijft verder klimmen. Het gaat een hele tijd verder over een golvend pad dat langs de rotsen kronkelt. Dan moet je door de Eulenburg 3 , een fantastische rotsformatie met smalle kloven. Met rotstrapjes ga je er helemaal doorheen. Daarna blijft het genieten van de grillige rotsformaties en het mooie paadje. Je stapt nog langs de Goldfralay 4 en de Goldkaul 5 en komt uiteindelijk op de weg naar Breidweiler. De Müllerthal Trail gaat verder aan de andere kant van deze weg. Maar deze lus van de Trail is 33 km lang. Dus ga je rechtsaf, richting Breidweiler. Dit deel van de wandeling is niet bewegwijzerd. Waar de asfaltweg naar links buigt, volg je de kiezelweg, schuin rechts. Je klimt eerst door het bos, dan tussen akkers en weiden tot je weer op de asfaltweg van daarstraks komt. Rechtsaf, richting Breidweiler. Je wandelt voorbij Distillerie Difrulux en daalt daarna af naar het dorp. In de verte zie je de kerk van Waldbillig staan. Op het einde van de weg sta je bij het kerkje van Breidweiler. Op de hoek staat een wegkruis in zandsteen uit 1886. Volg de Dorfstrasse naar rechts. Negeer een weg links en wandel langs een imposante boerderij. Stap van Vorselaar volgen. Het pad werd genoemd naar de Vorselaarse kruidengenezeres Mie Broos en kwam tot stand in samenwerking met Natuurpunt. Je wandelt nu door het natuurgebied Schupleer 4 . Eerst over een veldweg. Bij een bosje rechts sla je linksaf naar een open weide met in de verte een picknickbank. Dwars deze weide overhoeks en loop een stukje langs de Aa. Dan langs een prikkeldraadafsluiting terug naar de Dijkbaan. Rechtsaf, de Aa over, daarna dwars je de Tweede en de Derde Beek en kom je op de splitsing aan de kapel van het Heiken. Hou hier links en aan de volgende splitsing even verderop rechts aan. Alle wegen heten hier Heiken en zijn alleen toegankelijk voor plaatselijk verkeer. Volg de smalle asfaltweg door het bos tot aan camping Ozon 5 , waar iedereen welkom is. Draai voor de camping linksaf en wandel door het bos tot op een andere smalle asfaltweg, ook Heiken. Volg die naar rechts. Het is een rustige weg, al waarschuwt een bordje voor wielrenners. De Vlaamse wielerschool is immers gevestigd in het nabije Blososportcentrum. Je wandelt intussen weer op het grondgebied van Herentals. Tegenover de Oirlandse Dreef neem je rechts de onverharde veldweg, terug naar de asfaltweg van daarstraks. Linksaf. Trek je niets aan van zijpaden. Links akkers, rechts bos. Waar het Mie Broospad rechtsaf het bos in draait, stap je nog eventjes verder. Dan ga je linksaf en pik je weer in op het wandelnetwerk Kempense Heuvelrug. Je volgt richting knooppunt 5, het vertrekpunt van deze wandeling, en stapt door een mooie beukendreef. Op het einde draai naast het kerkhof en een boerderij en neem de weg meteen ernaast links. Na de boerderij wordt de weg onverhard. Je daalt tussen de weiden en door het bos tot op een asfaltweg met nauwelijks plaats voor voetgangers. Die volg je noodgedwongen 400 m naar links tot je, net voor een kruispunt, rechts het bos in kunt. Volg opnieuw de Müllerthal Trail tot aan het vertrekpunt.

Bekijk de uitgebreide routebeschrijving in het roadbook