Molentocht tussen Nieuw Lekkerkerk en Kinderdijk

Route-informatie

1110 keer bekeken | Publiek

Beschrijving door de auteur

Op mooie lentedag 7 april 2019 wandelden we door een waterrijk gebied en langs de beroemde Hollandse molens van Kinderdijk, een molencomplex van 19 molens in de Alblasserwaard, een streek in Zuid-Holland.

Het zijn geen graanmolens, maar poldermolens die de afwatering van de Alblasserwaard moesten verbeteren. Vanaf de 15de eeuw stonden er molens in Kinderdijk, maar de huidige molens zijn bijna allemaal uit 1738 en 1740. Sinds 1997 staan ze op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De twee rijen molens zijn alleen te voet (of per fiets) goed te bezichtigen.

Omdat het aan de molens in Kinderdijk erg druk kan zijn, parkeerden we nabij het kerkhof van Nieuw Lekkerland. Deze vertrekplaats zorgt er meteen ook voor dat je ongeveer halfweg de wandeling in Kinderdijk van een terrasje kunt genieten en het BezoekersCentrum bezoeken.

Nieuw-Lekkerland is een woondorp ten zuiden van de rivier de Lek. Aan de overzijde van de Lek ligt Lekkerkerk, dat in 1980 door een gifschandaal bekend werd: 300 nieuwe woningen bleken op sterk verontreinigde grond gebouwd.

Langs de zuidrand van Nieuw-Lekkerland loopt een Tiendweg. Oorspronkelijk was een Tiendweg een veenkade, evenwijdig aan de nabije rivier waar de veenontginning begon. De Tiendweg in Lekkerland is tegenwoordig een autovrije, geasfalteerde weg, druk befietst en belopen. Ook het Floris V wandelpad (de LAW 1-3) volgt hier de Tiendweg.

De geasfalteerde Tiendweg wordt na twee kilometer, voorbij de bebouwing van Nieuw-Lekkerland, een onverhard voetpad waarop we bijna niemand meer tegenkwamen. Zo bereiken we de "Boezem van de Overwaard". In een "boezem" wordt polderwater opgeslagen voordat het wordt afgevoerd en in een rivier geloosd via een sluis, gemaal of een rij poldermolens.

Rechtsaf over een plankenpad en een houten bruggetje wandelen we de Boezemkade op. Volgens onze kaart zou hier de "Adrie de Gelder Vogelkijkhut" moeten staan, maar we zagen ze niet.... We bereiken de Kleine of Lage Molen uit 1761, de eerste op onze tocht. De Lage molen maalde het water uit de polder naar de lage boezem. Driehonderd meter verderop komen we voorbij de Hoge Molen uit 1740, die het water naar de hoge boezem maalde. Geen van beide molens is open voor bezichtiging.

Het pad Boezemkade komt uit op de Lekdijk, we klimmen echter niet naar de verkeersweg bovenop de dijk. Er is daar weliswaar een bewandelbaar fietspad, maar dat loopt langs de toch vrij drukke weg. Op een droge dag wandelt het onder aan de dijk veel lekkerder en rustiger door het gras. Het graspad komt uit op de autobusparking, vanwaar een nieuw aangelegd verhard pad naar het bezoekerscentrum van het molencomplex voert.

We stappen eerst even naar de Molenstraat voor een terrasje. Onderweg komen we langs één van de moderne gemalen die tegenwoordig de waterstanden in Kinderdijk regelen. Het gemaal heeft een schroef van Archimedes, wat van aan de buitenkant goed te zien is. De site met 18de eeuwse historische molens zijn een toeristische attractie geworden. Het bezoekerscentrum zorgt voor de nodige achtergrondinformatie. Toegangstickets koop je met korting vooraf op https://www.kinderdijk.nl/

De twee rijen windmolens staan aan weerszijden van een ca. 150m breed 'kanaal', gevormd door de twee hoge boezems van Overwaard en Nederwaard. Het zijn dus eigenlijk twee naast elkaar lopende waterlopen: zuidelijk het Nieuwe Waterschap en noordelijk het Groote- of Achterwaterschap, van elkaar gescheiden door de Middelkade. Van aan het bezoekerscentrum wandelen we op die Middelkade, een fiets- en wandelpad, van waarop de molens goed te bekijken zijn. Na ongeveer 500m is er een bruggetje naar rechts, naar de Nederwaardmolen nr. 2 die ook van binnen te bezichtigen is.

De molens van Kinderdijk zijn gebouwd om het water uit de laaggelegen polder omhoog te pompen. Het zijn vrijwel allemaal grondzeilers (de wieken scheren vlak langs de grond). Onder in elke molen bevindt zich een scheprad, dat het water omhoog brengt, vaak met een hoogteverschil van 140 centimeter. Hier in de Alblasserwaard verplaatsen de molens het water in twee trappen. Het water wordt uit de polder eerst in een laag boezemwater en daarna in een hoog boezemwater gepompt, dat in Kinderdijk afwatert op de rivier de Lek.

Na ons bezoek aan molen nr. 2 gaan we terug naar de Middelkade die we rechtsaf nog 1,7 km blijven volgen en zoals meestal: hoe verder je gaat, hoe rustiger het wordt... We nemen het tweede bruggetje na molen nr. 2 en volgen linksaf de oever van het Nieuwe Waterschap. Na 350m loopt het pad rechtsaf naar Alblasserdam, maar wij gaan rechtdoor langs de oever, voorbij een zwaar metalen hek een begrazingszone in en we blijven ook de wit-rode markeringen volgen van de LAW, het Floris V wandelpad.

Het Nieuwe Waterschap draait verderop naar het zuiden, terwijl achter de Middelkade het Groote- of Achterwaterschap rechtdoor naar het oosten loopt. We volgen de oever van het Nieuwe Waterschap, met aan de overkant de witte Kortlandse molen (uit 1890). Kort klimmetje de dijk op naar het bruggetje, het Nieuwe Waterschap oversteken, eventjes links in de richting van de molen en dan de smalle geasfalteerde Kerkweg schuin rechts nemen (dus niet tot aan de molen gaan).

De Kerkweg brengt ons terug naar het ca. 50m brede Groote- of Achterwaterschap. Het bruggetje over en onmiddellijk het voetpad rechtsaf nemen, langs het water. Hier wandelen we uiterst rustig, met als enig gezelschap de koeien in de sappige weiden links beneden aan de dijk. Na ruim anderhalve kilometer bereiken we een nutsgebouwtje en loopt de Molenweg linksaf langs een waterloopje naar de Elzenweg. Oversteken en even verderop linksaf het Hondenbos in.
We doorkruisen het bosje en komen terug op de Tiendweg in Nieuw-Lekkerland en al snel ook terug op ons parkeerplaatsje nabij het kerkhof.

Praktisch:
----------
Wij maakten deze wandeling in begin april 2019. Tot voorbij de Kinderdijkse Molengang zijn de - meestal verharde - paden goed tot zeer goed begaanbaar. De laatste paar kilometers zijn grotendeels onverhard en na een nattere periode misschien wat moeilijker begaanbaar. Met een klein hulp zal een rol- of kinderwagen meestal wel meekunnen.