Recreatieve wandelroute

Tussen Dender en Mark: door Kluysbos en Raspaillebos

BE | | 10.9 km

This site is available in your language and country. Change the language to English and the country to United States.
Klik hier om dit bericht te verbergen.

Aanrader

Auteur: PASAR MijnRoute.be

380 keer bekeken | Publiek

Routebeschrijving

Vertrek in Galmaarden op de top van de Bosberg, bekend van de heroïsche aanvallen uit de Ronde van Vlaanderen. Hier, aan de Heirbaan 135 (V), vind je het eetcafé El Faro met terras, bekende stopplaats voor wielertoeristen en wandelaars. Parkeergelegenheid naast en tegenover het café. • Met de rug naar het Raspaillebos ga je zuidwaarts, richting zendmast, voorbij een infobord. Dit is de Noremansweg. Volg die gedurende 1,5 kilometer, alle zijwegen negerend. Deze weg wordt verder halfverhard en voert je langs mooie panorama’s. Daal verder af naar de Paulusstraat. Volg die naar rechts. Zo kom je aan de Sint-Pauluskapel 1 in laatgotische stijl. In haar huidige vorm dateert de kapel van begin 16de eeuw. In 2002 werd ze gerestaureerd. Elk jaar op 25 januari – het feest van Paulus’ bekering – vindt hier een authentiek folkloristisch feest plaats. Let op de oude waterbron achter de kapel: voor onze voorouders een heilige plaats, voor ons een picknickplaats Deze wandeling vertrekt aan het Café des Pêcheurs (V) in de Rue des Tilleuls in Mont-Saint-Guibert. Met het café aan je rechterhand stap je door de Rue des Tilleuls en over de Orne en de Houssiè- re. Nabij de oversteekplaats voor voetgangers sla je links het paadje in, dat je altijd rechtdoor volgt langs de stenen omheiningsmuur. Je komt in een smal straatje en op de Place des Martyrs. Op een heuvel verderop zie je de kerk. Steek de Place des Martyrs en de Rue de la Fosse over en volg nu het smal steil klimmend asfaltwegje tussen de huizen. Rechts is een kapelletje in de muur gebouwd. Boven kom je op de Grand Place. Ga naar rechts. • Verder over de Grand Place kom je aan het oorlogsmonument. Ga hier linksaf en blijf links op het kruispunt, je bent nu in de Rue des Vignes. Volg deze rechtdoor. Op de Y-splitsing volg je rechts verder de Rue des Vignes (links negeer je de Rue Auguste Lannoye). Draai na 100 meter op de T-splitsing naar links, nog altijd Rue des Vignes. Je stapt verder over een asfaltweg en komt voorbij het agglomeratiebord van Beaurieux (CourtSaint-Etienne). Steeds verder rechtdoor. De Rue des Vignes wordt nu de Rue Vivier Le Duc. De weg klimt zacht. Je bereikt een T-splitsing, hier gaat het linksaf verder, langs de smallere Rue du Grand Philippe. Algauw kom je aan een wit-okerkleurige kapel (Chapelle des Beaurieux) op je rechterhand, met een mooie Lourdesgrot 1 . • Rechtdoor kom je snel aan een schooltje. De weg wordt hol en daalt en je komt op een Tsplitsing. Rechtsaf de weg op waar enkel lokaal verkeer is toegelaten. Je bent nu in de Rue Fossé des Vaux en komt in een nieuwe woonwijk. Altijd rechtdoor en op het pleintje (een minirotonde) hou door met bank. • Aan de bron rechtsaf, een pad op tussen de tuintjes, dat na een honderdtal meter uitkomt op een straat met villa’s, de Kapelle dreef. Rechtsaf tot de Geraardsbergsestraat. Deze voorzichtig oversteken en eventjes naar links, tot voorbij het bushokje. Aan het infobord over het reservaat van de Markvallei 2 rechtsaf. Volg de aanduidingen van Natuurpunt (rode vierkantjes). Na zowat 150 meter linksaf, een smal pad aan een poel op en verder zigzag door het prachtige natuurgebied. Aan de Mark, let op het zuiverings station aan de overkant, rechtsaf tot net voor de spoorwegbrug. Hier nogmaals rechtsaf en de aanduidingen volgen tot op een veldweg. Hier naar rechts. Uiteindelijk kom je opnieuw aan de Geraardsbergsestraat. Steek die over om opnieuw de Kapelledreef te volgen tot de Paulusstraat. Dit keer ga je rechtsaf, dus niet meer richting kapel. Even verder mee naar links draaien, de Wilderstraat in. Opgelet: een honderdtal meter na de bocht en net voorbij huisnummer 6 neem je een smal pad links om opnieuw de rode tekens van Natuurpunt te volgen. • Na goed 200 meter kies je het pad rechtsaf en nog eens 200 meter verder kom je in het reservaat van het Kluysbos 3 . Dit is een uitloper van het bossencomplex Raspaille-, Moerbeke- en Karkoolbos en is sinds 1996 eigendom van Natuurpunt. • Dit deel van de wandeling is vooral prachtig in de lente, als eerst de boshyacinten en daarna de daslook in volle bloei staan. Het pad zigzagt door het bos, steekt via een klein houten brugje een beekje over en komt aan een ‘gevoelig plekje’ van Natuurpunt. Hier draai je rechts mee. Na een steil stuk bergop kom je bij een T-splitsing waar je links afdraait. Bij een open plek staat een herdenkingspaneel 4 ter nagedachtenis van Jean-Pierre Somers, conservator van het reservaat Kluysbos. Verlaat op het einde van de open plek het reservaat en neem de veldweg uiterst rechts. Aan het einde van de weg – een T-splitsing – neem je links de Bruinbroekstraat tot bij de Heirbaan. Linksaf en na een paar honderd meter kom je weer aan de Bosberg. • Neem voorbij café El Faro rechts het pad naast de camping. Aan het einde van de camping de rechtse vertakking volgen en door het bos afdalen. Eens uit het bos blijf je rechtdoor gaan. Hou geen rekening met zijwegen tot je rechtsaf moet richting Helix, een Vlaams natuur- en milieueducatief centrum in een complex van witte gebouwen. Beklim de helling die je in de verte al ziet en op de top, driehonderd meter voorbij het centrum, rechtsaf. Voor je ontvouwt zich een pittoresk landschap met golvende weiden, knotwilgen en op de achtergrond het bos. Voorbij de knotwilgen kom je op asfalt. Je volgt eerst naar rechts om even verderop weer linksaf te gaan over een stijgende, deels holle weg. • Stap verder het bos in. Wat verderop staat rechts van de weg, iets naar beneden, ‘t Iffraken 5 , een kapelletje uit de 17de eeuw. In het seizoen kan je ook hier hele velden boshyacint en daslook bewonderen. Bij de bareel aan het einde van de lorken kies je linksaf. Bij de achterkant van de tuinen gaat de wandeling naar rechts. Ga echter eventjes naar links, tot voorbij de bosrand, voor een prachtig gezicht over het glooiende Pajottenland met de Congoberg 6 . Keer terug en vervolg de wandeling op een steile helling met in de diepte een uitgestrekt brongebied. Uiteindelijk kom je bij een grindweg. Linksaf. Verderop nogmaals links en zo tot aan het startpunt.

Bekijk de uitgebreide routebeschrijving in het roadbook