Geopad 123-de Breul en het Kerckebosch

Route-informatie

433 keer bekeken | Publiek

Beschrijving door de auteur

Wie al wandelend een representatiefbeeld van het vrijwel onbebouwd gebleven gebiedsdeel wil krijgen wordt geadviseerd de hierna beschreven route te volgen. De niet gemarkeerde route begint en eindigt bij het station Driebergen-Zeist.

1. Vanuit treinstation Driebergen-Zeist zoeken we eerst de Hoofdstraat op, waarover we in de richting van Zeist gaan wandelen. Direct na de Spoorwegovergang van deze provinciale weg (N 225) ligt de buitenplaats Bornia. Daarvan kunnen we tussen de hoge houtopstanden het witgepleisterde landhuis zien liggen. Bosnia is een van de zeer vele buitens langs de brede zuidwestflank van de Utrechtse Heuvelrug. Deze zone landgoederen van De Bilt tot Amerongen/Rhenen wordt de Stichtse Lustwarande genoemd.

De buitens werden aangelegd in een reliëfarme zone waar de bodem voornamelijk uit fijnzandige (wind)afzettingen bestaat. Het grondwater zat oorspronkelijk niet erg diep. Daarom bleek de zone uitermate geschikt voor hoog opgroeiende loofhoutsoorten zoals beuken en eiken. Die soorten werden dan ook veel aangeplant. Bovendien konden er gemakkelijk waterpartijen worden uitgegraven. De vrijkomende grond werd gebruikt om langs het water fraaie heuvels op te werpen.

De Stichtse Lustwarande was daardoor een eldorado voor (landschaps)architecten. Die konden natuurlijk aandoende water- en reliëfrijke landschappen ontwerpen met toepassing van monumentale houtopstanden. Een representatief voorbeeld van deze Engelse landschapstijl is het Landgoed De Breul. Deze naam herinnert aan de vroegere aanwezigheid van een moerassige plek.

Voor een bezoek aan De Breul moeten we bij het eerstvolgende kruispunt de Hoofdstaat oversteken. Dat kost wel even tijd. Daarna gaan we rechtsaf bij hetzelfde kruispunt de daarop uitkomende Breullaan in.

Aan de rechterkant langs de Breullaan ligt een enigszins somber ogend groot landhuis met twee verdiepingen. Het is eigenlijk een gecamoufleerde, gigantische bunker met 3,5 meter dikke muren uit de Tweede Wereldoorlog (1943). Deze Cäsar bunker was oorspronkelijk een centrale van de ‘Luftwaffe’. Die commandeerde de jachtvliegtuigen voor hun aanvallen op de bommenwerpers van de Geallieerden op hun weg naar Duitsland. Tot 1991 had de bunker nog een militaire bestemming. In 1996 is hij omgebouwd tot bedrijfsruimte ‘De Utrechtse Heuvelrug’. Het kostte de nodige moeite de dikke muren met diamantzagen te bewerken.

Na deze kennismaking met een duister verleden lopen we aan de linkerkant van de Breullaan via een weinig opvallend paadje het landgoed de Breul in.

2. Het paadje laat ons eerst een grotendeels kunstmatige, met zwaar loofhout begroeide heuvel beklimmen en afdalen. Hierna gaan wij bij het huis De Breul rechtsaf en bij het volgende kruispunt linksaf. De route leidt ons dan via een terrein met veel rododendrons naar de naaste omgeving van de waterpartij. Daar slaan we rechtsaf.

Het geopad loopt daarna via een andere heuvel naar de noordoosthoek van de buitenplaats. Vervolgens komen we na het passeren van een klifje terecht in een vrij vlak terrein. Rechts leidt een smal zijpaadje ons naar de Arnhemse Bovenweg. Die vrij drukke verbindingsweg gaan we bij het kruispunt met de Breullaan oversteken.

3. Aan de overzijde van de weg begint de onbebouwd gebleven strook van het Kerckebosch. Die zone wordt aan de zuidoostkant begrensd door het grondgebied van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. We volgen daar eerst het lange rechte pad dat langs die grens loopt, aan de Zeister kant. Rechts trekt de bebouwing van het landgoed Klein Heidestein de aandacht.
Op het rechte pad zien we links een klifje waar via een smal paadje ook boven langs kan worden gelopen. Het klifje is waarschijnlijk een stuifduin dat een af- en een overstoven gebied van elkaar scheidt.

4. Na even boven langs het klifje te hebben gelopen gaat de georoute links het bos in. Al spoedig bereiken we een kruising met het bochtige pad dat de onbebouwd gebleven strook van het Kerckebosch in de lengterichting ontsluit. De wandelroute volgt dat pad rechts voor ruim een kilometer. Hierdoor leren we het karakter van de bosstrook goed kennen. De wind creëerde er wel enig reliëf maar in het algemeen geen spectaculaire geomorfologische vormen. Kenmerkend voor de strook is ook dat er veel oude dennen staan en daaronder allerlei loofhout opschiet.

Via het pad komen we na enige tijd terecht in een bosgedeelte waar de grindrijke ijssmeltwaterafzettingen niet of nauwelijks door fijne windzanden werden overdekt Het terrein is er vlakker, terwijl vooral dennen er beter lijken te groeien.

5. Het pad komt uit op een drukbezochte achtsprong met een bankje. Daar zien we een heiderestant met verspreid enkele verspreide, fortachtige windvormingen. Het heiderestant, met enkele oude vliegdennen begroeid, ligt op een terrein van Staatsbosbeheer. Rechts ervan werd op het voormalige landgoed Heidestein een flink stuk bos verwijderd. Boven op enkele fortachtige windvormingen mochten de bomen echter blijven staan. De ontbossingen zijn bedoeld om de vroeger veel komende heidevegetatie weer te herstellen. Zoiets gebeurde al op een eerder ontbost, aangrenzend gedeelte van Heidestein.

6. Daarna aanvaarden we de terugtocht naar treinstation Driebergen-Zeist. Vanaf het bospad dat ons naar het kruispunt leidde volgen we eerst links even de brede oude weg het bos in. Die loopt diagonaal door het Kerckebosch en wordt daar Hoog Kanje genoemd. De weg is onderdeel van een oude interlokale verbinding van Zeist naar Austerlitz. Deze route leidt ons naar de X-kruising met het kaarsrechte pad dat de hele bosstrook in de lengterichting doorsnijdt. Om terug te keren naar het trein- en busstation gaat de route daar linksaf.
Ongeveer halverwege het pad passeren we een laag stuifplateautje dat bij de aanleg van de nabije Prinses Margrietlaan werd geschampt.

7. Na zo’n 600 meter komt het kaarsrechte pad uit op de Amhemse Bovenweg; die steken we over. Aan de overzijde van de weg zoeken we naar het dichtstbijzijnde paadje rechts voor de terugtocht via het buiten De Breul. Dat weggetje leidt naar een heuvel met een bankje. Daarvandaan is een groot deel te overzien van het landschapspark en het landhuis De Breul, dat enkele malen werd verbouwd.

8. Vanaf de heuvel loopt de route rechts van de bochtige waterpartij naar de Driebergseweg (N 225). We kunnen de hoge looflhoutopstanden van de Breul dan vanuit een andere gezichtshoek bekijken.
Door de Driebergseweg over te steken kunnen we daarna drie oude landhuizen van wat dichterbij bekijken. Het zijn de reeds elders in deze brochure beschreven monumentale panden Mariahof, Noordberch en Princenhove. Links van de villa’s kunnen we langs het busstation teruglopen naar treinstation Driebergen-Zeist. Aan de overzijde staat het pannenkoekenrestaurant De Princenhof, een monumentale villa met mansardekap. Daarachter is nogmaals de gecamoufleerde Cäsar bunker te zien en rechts daarvan, door de bomen, weer het hoofdgebouw van het landhuis Bornia.